Goedkoopste model

Volkswagen zal uiterlijk in 2027 een nieuwe compacte elektrische auto op de markt brengen die rond de € 20.000 zal kosten, vertelt Volkswagen-CEO Thomas Schäfer.

De ID.-Family van Volkswagen wordt momenteel al verder uitgebreid. Komende week (op 17 april) zal de Volkswagen ID.7 zijn wereldpremière beleven. Daarnaast wil Volkswagen uitbreiden naar het lagere segment, onder andere met de ID.2all Concept die recent bekend is gemaakt. Deze elektrische hatchback komt in 2025 op de markt met een vanafprijs van minder dan € 25.000 en wordt gezien als de opvolger van de Polo. Destijds meldde Volkswagen dat het ook aan een elektrisch model werkte dat nog goedkoper wordt. Thomas Schäfer dat deze nieuwe “betaalbaardere” elektrische Volkswagen uiterlijk 2027 op de markt komt.

800_id.2allconcept1

Kleinere variant van de ID.2all

Deze kleine elektrische Volkswagen wordt in eerste instantie door Škoda ontwikkeld. Schäfer geeft aan dat de kleine EV eventueel niet op basis van het MEB Entry-platform wordt gebouwd. "We zouden er een andere autofabrikant voor kunnen aanhaken, maar gezien de schaal waarop we willen gaan produceren doen we dat waarschijnlijk niet. We onderzoeken een aantal mogelijkheden, maar het is te vroeg om daarover iets te zeggen. Het is nieuw terrein voor ons en het model moet wel winstgevend worden." Tot de komst van deze nieuwe elektrische Volkswagen is de e-Up het kleinste elektrische model van Volkswagen, welke tot medio 2024 op de markt zal zijn. De e-Up voldoet niet meer de aan regelgeving op het gebied van cybersecurity. Het aanpassen van de Up zou te kostbaar zijn.

volkswagenid.life.4

Ook als compacte cross-over

De Volkswagen ID.2all zal in het Spaanse Martorell geproduceerd worden. Dit gebeurt op dezelfde productielijn van de CUPRA UrbanRebel. Daarnaast komt Volkswagen met een elektrische compacte cross-over van de ID.2all. Samen met de toekomstige compacte elektrische cross-overs van Škoda zal die in Pamplona (tevens Spanje) worden gebouwd. De CUPRA UrbanRebel en de compacte elektrische cross-over van Škoda, gaan volgens Schäfer waarschijnlijk meer kosten dan de ID.2all.

De nieuwe kleinere variant van de ID.2all werd als concept uitgebracht als ID.LIFE, maar daar wordt naar alle waarschijnlijkheid van afgeweken.

Blik op de toekomst

Ook krijgt de ID.2all waarschijnlijk een GTX-variant. Volgens Schäfer blijft het aantal motoren en uitvoeringen wel beperkt. Of de ID.2all de Polo officieel vervangt, hangt volgens Thomas Schäfer af van hoe de invoering van Euro7 uitpakt. "Momenteel kan je een handgeschakelde Polo met een 1.0 benzinemotor aanschaffen. Dat kan straks niet meer, want dan moet je een (mild-) hybride aandrijflijn en automaat krijgen." Er is voor verbrandingsmotoren bij Volkswagen nog wel een plek, ondanks dat het merk in 2033 in Europa wel afscheid neemt van de verbrandingsmotor. Dit jaar zullen er namelijk nog nieuwe modellen met verbrandingsmotor hun opwachting maken, zoals een (negende generatie) nieuwe Passat. In Europa lijken dat wel de laatste nieuwe modellen van Volkswagen te worden met verbrandingsmotoren. De Golf krijgt komend jaar een facelift en zal daarmee de laatste zijn met verbrandingsmotoren. Volgens Schäfer gaat de Golf hierna een EV-toekomst tegemoet nadat het nieuwe SSP-platform helemaal staat. "De Golf moet Golf-dna hebben", aldus Schäfer.